Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

The Book of Mormon, eu tour 2019

Foto: Thebookofmormoneu.com

Musikhuset Aarhus, spillede til 6/12 – 2019

Jeg har set denne musical før, da den for et par siden spillede på Det Ny Teater med Silas Holst og Carsten B. Svendsen i hovedrollerne. Derfor er forvetningerne til denne engelsksprogede version høje, men samtidig var jeg virkelig vild med den danske version, hvorfor jeg også er lidt ængstelig på denne produktions vegne.

Min mand – som kun har lyttet til soundtracket og grinet af dette, men ikke kender historien – ledsager mig på denne tur. For et års tid siden var han ren musicalfornægter, men jeg har med mine magiske kvindekræfter fået ham omvendt og kan nu nærmest ikke slippe for at tage ham med i teatret. Heldigvis er han en god teaterpartner, der gerne vil diskutere detaljer i opsætningen efterfølgende.

Foto: thebookofmormonmusical.com

Hvad der har været markedsført som ”originalopsætningen” fra Broadway, viser sig at være en opsætning med et fuldt engelsk cast, med 2 amerikanere i de ledende roller.  Denne aften, som er den sidste spilleaften, er det dog 2 understudy´s der spiller de ledende roller som Elder Price og Elder Cunningham, og dermed ser vi et fuldt britisk cast spille forestillingen. De taler dog amerikansk på scenen. Nuvel, på trods af markedsføring grænsende til det falske, må jeg hurtigt tage hatten af for det britiske cast.

Den britiske Elder Price, spillet af Alex James-Hatton er fremragende i rollen, og toner frem på bagscenen med brystet skudt frem, hagen op – i Elder Prices egen selvforståelse den superhelt, som han også ligner. Og Alex James-Hatton er perfekt, klassisk smuk med markeret kæbeparti og muskuløst bryst.  Da han begynder at synge i åbningsnummeret ”Hello” bliver jeg dog bange et kort øjeblik, jeg synes han er lidt off-pitch, men han kommer meget hurtigt efter det og giver os adskillige skønne fortolkninger af de sange, der nu er ny-klassikere. Også Jacob Yarlett, der har sin professionelle debut som Elder Cunningham er skøn og kluntet og helt sin egen, perfekt i rollen.

Foto: thebookofmormonmusical.com Colin Peirson som Elder Cunningham og Kevin Clay som Elder Price

Da vi går til pause, fornemmer jeg tydeligt, at salen er delt i to. Dels de lidt ældre publikummer, der hvisker til hinanden: ”Ja, det taler jo nok mest til det yngre segment, det her.” Dels dem på min egen alder og lidt yngre – adskillige sidder og nynner med (inkl. ut) og der bliver hujet og jublet ved slutningen af hvert nummer.

Det er en stram forestilling, med meget korte spillescener og meget musik. Punchlines ved hver 2. replik, der er svært ikke at få ondt i lattermusklerne af denne forestilling.  Nu, hvor jeg ser den på amerikans (omend leveret af britiske skuespillere), mærker jeg tydeligere den tykke selvironi og sarkasme, som forestillingen også indeholder.  Budskabet i denne forestilling synes at være, at man skal have det godt – og hvis man ikke passer ned i kasserne, må man lave sin egen kasse, hvor man kan være, sammen med sine ligesindede.  For da Book of Mormon i sidste scene døbes om til ”Book of Arnold” – aka Elder Cunningham, og indholdet i bogen også indbefatter Darth Wader, Yoda, Eewoks og karakterer fra Star Trek, er alt godt og det er lige før der er fred i verden.  ”We are Africa”, som mormonerne synger, klædt i hvidt, på Afrikas Savanne.

Foto: thebookofmormonmusical.com

Scenografisk er jeg lidt skuffet, og det er primært fordi jeg har set en danske opsætning, hvor der er taget adskillige mere kunsteneriske og modige valg. Jeg husker bl.a. et rullebånd, hvor åbningsnummeret ”hello” blev sunget fra. En ”spooky mormon hell dream”, med en Silas Holst, der blev hejst op i en sele og snurrede rundt så man blev helt rundtosset, suppleret med seje laserlys, der gav scenen en helt anden dimension. Jeg husker også nogle tydeligere effekter og ”gisp” øjeblikke. Hvis jeg skulle vælge, ville jeg se den danske udgave igen.

Foto: thebookofmormonmusical.com

 

Jeg vil anbefale alle at se denne musical – i hvilken udgave du end kan finde den i, i nærheden af dig. God musik, sjov historie, skøn ironi og sarkasme. Denne produktion, er dog rykket videre til Schweiz, hvor de spiller resten af året – så hvis du tilfældigvis skal til Schweiz, kan jeg varmt anbefale denne udgang.

HELLO!!!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater