Englene i sneen

Feministen. Og lidt om nedlukningen.

 

Billede fra Sydhavn Teaters hjemmeside

Hver en celle i mine krop vibrerer efter at se noget der foregår på en scene – med faktiske mennesker der ånder og eksisterer lige foran mig. Jeg synes disse nedlukninger er forfærdelige. Alt det der giver livet mening bliver taget væk og erstattet med en tomhed, der er sjælevridende og efterlader ånden som en indtørret sveske i saltlage.

Der har jo sådan set været mulighed for at se adskillige teaterforestillinger online. Gamle produktioner og nye tilpasset vores allesammens nye virtuelle “yndlingsmedie”. Jeg har set flere forskellige forestillinger online. Jeg har sågar haft en lillebitte andel i en forestilling på Sydhavn Teater. Det var en superspændende oplevelse, men jeg må dog blankt erkende, at det, der foregår online aldrig bliver teater i mine øjne. Film? Nej. Teater? Nej. Måske kunne man kalde det “live online performance”. Men den nerve som teater har, der handler om, at jeg mærker nogle andre mennesker på scenen og at det gør noget ved mig – det har jeg endnu til gode at opleve ved en online forestilling. Så jeg takker de højere magter for, at teaterdanmark endelig lukker op igen, og jeg krydser alt hvad jeg overhovedet kan for at det er slut med reelle nedlukninger.

Grundet ovenstående var jeg ovenud lykkelig, da jeg modtog en invitation fra netop Sydhavn Teater til at se en dramatisk reading af Iván Repilas bog “Feministen”. Det foregik (selvfølgelig) udendørs, men solen skinnede og de mange lag tøj holdt kulden ude og lettelsen over endelig at få lov at overvære noget live igen var næsten fysisk mærkbar hos publikum.

Jeg kender ikke bogforlægget, som teaterleder Mille Maria Dalsgaard selv har oversat, bearbejdet og instrueret.

Foto: Eget

På scenen står Malik Grosos som Feministen og Maria Carmen Lindegaard som et væld af andre karakterer, der indgår i fortællingen. Ledsaget er de, af Nanna-Karina Schleimans live lyddesign. På ladet af en lastbil går forestillingen igang og skuespillernes påklædning (spandexleggins og ultrahøjhælede støvler), går på en forunderlig måde fint i spænd med den rustikke scene. Det går meget stærkt i starten og jeg har lidt svært ved at forstå hvad det hele handler om. Grosos ordstrøm brydes dog fint af Lindegaards mange forbigående karakterer. Handlingen bliver jeg ikke helt klog på, men klart står det, at scenen er sat i værdipolitikkens højborg – feminismen. Som så meget andet værdipolitik, er feminisme fuld af modsætninger og dette anskueliggøres i denne lille reading.

Min interesse er klart vakt og bogen kommer som en hel forestilling i efteråret og den kommer klart på min must-see liste! I det hele taget er Sydhavn et teater, man skal holde øje med hvis man vil opleve scenekunst på nye måder.

Velkommen tilbage i teatret!

Feministen – Sydhavn Teater

SYDHAVN TEATER

Spiller 12/11– 26/11 2021

Billetter kan købes her:

   https://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/feministen-2/#:~:text=sammen%20med%20fem%20venner%20i,de%20store%20kamppladser%20i%20samtiden.

2 kommentarer

  • Så skøn læsning! Og enig med dine betragtninger om nedlukningen. Din blog har virkelig åbnet mine øjne for teater – jegvhar de første 10 forestillinger på programmet i det kommende teaterår.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Cecilie

      Jeg er bare så superglad for at høre det! Det er jo netop derfor jeg skriver om teater. Fordi jeg gerne vil fortælle hvor fedt teatret er!

      Tak fordi du følger med! ❤️

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Englene i sneen