ALICE I EVENTYRLAND

Hamlet

Hamletscenens Shakespearefestival på Kronborg, rundes i år af med gæstespillet: “Hamlet” af Abrahamse and Meyer productions. Helt fra Sydafrika kommer de og rammerne er tæt på perfekte, når de spiller foran Kronborg; slottet hvorpå handlingen i Hamlet udspiller sig. Men i denne udgave, befinder vi os faktisk på et skib, for Abrahamse and Meyer productions har lagt et metalag på. Istedet for slottet Kronborg, befinder vi os ombord på et skib, på hvilket besætningen, for underholdningens skyld, spiller Hamlet. Derfor sætter jeg heller ikke for alvor spørgsmålstegn ved, at de 6 medvirkende er mænd. Det giver mening i denne opsætning, hvor besætningen på et skib i gammel tid netop altovervejende var mænd. Og hvad er da en mere perfekt lokation at spille Hamlet på, end selveste Kronborg. At det tilmed også er en smuk (og varm!) sommeraften, er så absolut kun et plus.

Skibsreferencen understreges af den trøstesløse og monotone lyd, af et skrog der giver sig og en rytmisk banken. Man får en fornemmelse af ikke at komme ud af stedet. I det hele taget er lyddesignet en aktiv medspiller hele forestillingen igennem.

Blakkede hvide stofstykker er udspændt som sejl. Der bliver også skyggespillet bag disse og en mindre voldgrav af vand, omgiver selve sceneforhøjningen. En flot og enkel scenografi, designet af Frederick William Abrahamse, ledsages af kostumer, begået af Marcel Meyer, der også spiller Hamlet. De er holdt i sort og hvidt med karakteristiske tilføjelser, så vi kender forskel på figurerne. Den lille voldgrav af vand omkring scenen, som der også spilles i, spænder dog i bogstaveligste forstand ben for skuespillerne undervejs, idet selve scenen blive våd og glat.

Over stok og sten går det med fortællingen om Hamlet, der møder sin faders genfærd. Genfærdet vil have Hamlet til at tage hævn over sin onkel, der har slået faderen ihjel, ranet tronen og dronningen. I denne engelske version, er forestillingen tekstet til dansk. Der er monteret skærme på hver sin side af scenen, hvorpå oversættelsen kører. Dette er essentielt godt, for det engelske går temmeligt hurtigt og er tilmed et kringlet shakespereansk engelsk, der kræver mere end mine lægefaglige universitetsengelskkundskaber. Ulempen er dog, at mit syn hele tiden ledes bort fra scenen, for at læse oversættelsen.

De 6 mænd, med Marcel Meyer i front som Hamlet, gør det godt. Meyer spiller med en underfundighed og en humor, der giver Hamlet en rebelskhed, jeg godt kan lide. Jeg bliver dog aldrig overbevist om at han faktisk er blevet gal og kommer for den sags skyld heller ikke i tvivl.

Matthew Baldwin gør plads til en skrøbelig og lydig Ofelia, der først ikke må få sin elskede Hamlet for derefter at opleve, at hendes fader bliver dræbt af selvsamme. Jeg bliver heller ikke helt overbevist om det vanvittige i Ofelias sind og forstår ikke fuldstændig hvorfor det går så galt for hende. Flere steder bliver spillet forceret og jeg bliver en anelse træt af Meyers fordrejede ansigt, når faderens genfærd taler igennem ham. Jeg bliver også træt, når Ofelias far dræbes af Hamlet, men skuespilleren har travlt med at gribe hatten og få den tilbage på hovedet inden han kan falde om i den rigtige position. Nuvel, næsten alle dør til sidst og “something is rotten in the state of Denmark”.

Jeg er overordnet godt underholdt, men forestillingen er lige til den lange side og det er svært, at følge med i handlingen på grund af teksterne på skærmene monteret på siden af scenen. Skuespillerne gør det fint det meste af tiden, men med en vis overspillethed, der også faciliteres af sproget. Der er noget forceret over forestillingen, der aldrig forløses fuldstændig så jeg bliver overbevist om dens kvaliteter. Jeg kan lide scenografien med den lille voldgrav og skibslydene i baggrunden, men rammehistorien kommer ikke plads før jeg begynder at researche til anmeldelsen.

Alt i alt en lidt tung og traditionel omgang, der har mange gode toner, men som aldrig helt forløses så jeg drages ind i handlingen.

⭐️⭐️⭐️

Læs mere om Hamletscenen her. Læs mere om Abrahamse and Meyer production her.

📸: Bo Nymann

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ALICE I EVENTYRLAND