Sky66en

Tilbage Til Højskolen

Der er hyggeligt og trygt indenfor i Københavns højskoleforenings lokaler i Vanløse, lige ned til Damhussøen. Her er høje brunlige paneler på væggene, en kamin i hjørnet og højskolesangbøger på bordene. Ved et bord står 3 kaffedamer og sælger forfriskninger. Mange glas hvidvin langes over. Kontanterne kommer i en cigarkasse og der bliver ivrigt diskuteret bridgespil. Her er alt det jeg forbinder med højskole. Hyggeligt og gammeldags.

Det er her Teatergrad byder indenfor til deres første forestilling i en række, der skal undersøge den danske nationale selvforståelse. “Tilbage til højskolen” tager et kærligt, men kritisk, blik på den danske unikke højskoletradition. Grundtvigs grundtanke om oplysning til folket og den eksamensløse “skole for livet”, hvor folk fra land og by, høj som lav, kunne mødes og få bedre forudsætninger for at deltage i samfundet, var unik i sin samtid og griber langt ind i vores selvforståelse og vores nutid, hvor mennesker i alle aldersgrupper stadig tager på højskole. Men hvad ville Grundtvig egentlig sige, hvis han oplevede vores nutidige højskole?

Netop her tager Teatergrad fat. Vi inviteres indenfor til en koncert, der spilles af 3 venner – måske gamle højskolevenner? Men uden fællessang, ingen højskole og vi indleder med at synge sammen inden skuespillerne tager over. Marie Louise von Bülow, der også selv står på scenen, har arrangeret og komponeret musikken, der spænder bredt over gamle højskolesange til nutidige hits. Arrangementerne har en fin nerve og selvom der kun er tre medvirkende på scenen, lyder det af meget mere. Imellem numrene hilser vi flere gange på Grundtvig selv og får som publikum, også lov til at fortælle om egne erfaringer med højskolen.

Men vi hører også andre historier. Historier, der udfordrer tanken med højskolen. For er den nu virkelig for alle, som Grundtvig gerne ville have det? Og hvor inkluderende er højskolen egentlig, hvis ikke også mennesker med upopulære eller anderledes holdninger accepteres? Hvordan hænger prisen sammen med tanken om, at den skal være tilgængelig for alle? Og hvilken slags bias er det, når der samles ind til, at Ukrainske flygtninge kan gå på højskole, mens vi sender Syriske flygtninge hjem til Aleppo?

Personligt blev jeg denne aften mest berørt af Thomas Knuth-Winterfeldts følsomme historie, om den unge mand, der tog på højskole, efter at have kysset med en anden mand i en lille jysk by, hvor ingenting forbliver hemmeligt. Her giver musikken mening og “Fortabt er jeg stadig”, danner en fin klangbund. På samme vis veksler forestillingen mellem musik og små vignetter med tekst, der udfordrer os og prikker til os. Ikke bare vi, der har gået på højskole, men hele forståelsen af højskolens plads i vores samfund.

“Tilbage til højskolen” nøjes ikke med at hylde den traditionsrige institution. Forestillingen sætter aktivt spørgsmålstegn ved problematikker, der er aktuelle idag og som ligger langt væk fra Grudtvigs originale tanke. Forestillingen skal rundt i Danmark på turné og skal blandt andet spille på højskoler, hvor den nok både kan provokere og vække debat. Der er ikke noget bedre for selvforståelsen end at forholde sig kritisk til sig selv og dét er til gengæld helt i Grundtvigs ånd.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Læs mere om ‘Tilbage Til Højskolen’ her.

📸: Per Morten Abrahamsen

Inviteret

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sky66en