Drømmen - Velfærd, Virkner og Krag

Klods-Hans

Selvom min 12-årige ledsager tørt bemærker, at teatret vi ser forestillingen på, altså ikke passer til indholdet i selve forestillingen, så er det gamle Pantomimeteater, der har 150 års fødselsdag i år, et smukt teater, der har overlevet lidt af hvert. For nyligt har det også fået nyt påfuglefortæppe, som er designnopdateret af Dronning Margrethe, der også er scenograf og kostumier til aftenens forestilling. Det tilføjer en ekstra dimension til scenen og giver en forsmag på den æstetiske oplevelse, der venter publikum.

Historien Klods-Hans, oprindeligt skrevet af H.C. Andersen, vil være de fleste bekendt og forestillingen kræver da også et vist forhåndskendskab til eventyret for at få det fulde udbytte. Klods-Hans er historien om at stå ved den man er, også selvom det betyder, at den gave man medbringer til prinsessen, er af utraditionel karakter.

Med koreografi af Tobias Praetorius, scenografi og kostumedesign af Hendes Majestæt Dronning Margrethe og musik af Phillip Faber, formår forestillingen at bringe H.C. Andersens klassiske eventyr til live på en måde, der passer som fod i hose til de historiske omgivelser. Dronning Margrethe er muligvis ikke den allermest visionære scenograf, men den tidstypiske og nationalromantiske scenografi, skaber en atmosfære af eventyr og fortryllelse, der passer perfekt til historien om Klods-Hans. Kostumerne er detaljerede og glider fint ind i eventyrfortællingen, som vi kender den.

Tobias Praetorius’ koreografi er særdeles deskriptiv og børnevenlig. Han lykkes med at skabe en fortælling med dansen, der er både sjov og underholdende. Det skyldes også de dygtige dansere og den nykomponerede musik af Phillip Faber, der fletter sig usømmeligt sammen med balletten. Jeg har aldrig set Tobias Prætorius koreografere bedre og mere morsomt end i denne forestilling.

Carl Anton Rise Jacobsen danser Klods-Hans med lige dele naivitet og gåpåmod, mens de to snobbede brødre er kostelige på hesteryg, i skikkelse af Robert Thomsen og Vincent Vernal. Også Maïa Gastal, der er den temperamentsfulde prinsesse, er skøn på sin kæmpe trone.

Alt i alt er Klods-Hans, på Pantomimeteatret i Tivoli, en fin oplevelse, der formår at kombinere en imponerende koreografi, smuk scenografi og hjertevarm dans til en magisk og mindeværdig oplevelse. Selv på trods af støvregn hygger alle fremmødte sig, ikke mindst vores aldrende dronning. Jeg kan varmt anbefale at se denne ballet, hvis man har muligheden.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Læs mere om forestillingen her.

📸: Annett Ahrends

Inviteret

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Drømmen - Velfærd, Virkner og Krag